Værdigrundlag

VÆRDIGRUNDLAG

De unge og voksne på NordCare har krav på en individuel og procesorienteret socialpædagogisk indsats, hvor deres kompetencer, potentialer og udfordringer stemmer overens med de udviklingsmål, der sættes.

 

På NordCare er det vores opgave, at være ressourceformidlende, skabe valgmuligheder og motivation hos de unge og voksne, til alene eller i fællesskab, at kunne øve sig i at tage ansvar for sit eget liv. Dette er for at kunne have optimal indflydelse på egen tilværelse.

 

På NordCare har vi det menneskesyn og arbejder ud fra den pædagogiske tanke, at alle besidder ligeværdige potentialer og færdigheder, som skal findes og udvikles i individet. Det er derfor vigtigt på NordCare, at vi respekterer hinanden for at være dem vi er, og at vi alle forstår, at ingen er mere værd end andre. Respekt for, at alle har deres egne værdier og normer, og vi derfor alle har forskellig forståelse af verden.

 

På NordCare anses det for vigtigt, at de unge og voksne oplever at blive set, anerkendt og respekteret som individ, samt oplever at blive inddraget, taget seriøst, holdt af og værnet om i det sociale fællesskab.

På NordCare anses dialog for at være den rette fremgangsmåde til at etablere relationer til de unge og voksne, som både er anerkendende og meningsgivende. I dialogen bliver det muligt at kortlægge både de unge og voksnes værdier og normer, samt at tilpasse nye ideer, tanker og handlinger i forhold til deres verdensbillede. Dialogen rummer også muligheden for at undersøge, hvordan den unge eller voksnes indre liv af følelser, tanker, behov, ønsker, drømme og lignende, spiller sammen med dennes forståelse af de ydre omstændigheder. Dialogen er også de unge og voksnes mulighed for at have indflydelse på egen situation.

 

På NordCare arbejdes der ud fra en antagelse om, at individet udvikles og dannes i relationerne, derfor får udvikling af sociale kompetencer en afgørende betydning for individets muligheder for læring og udvikling af andre færdigheder.

 

Tillid, indre og ydre tryghed anses ligeledes som en forudsætning for deres trivsel, udvikling og læring.

 

Gennem en vedholdende indsats er den pædagogiske målsætning på NordCare, at skabe en positiv anbringelse. De unge og voksne støttes fra nederlag og fiasko gennem en helhedsorienteret indsats frem mod en vision om at de oplever størst muligt livskvalitet og mestring af eget liv.